
Stop plýtvání
Ekologové, ale i řada vlivných osobností ze světa módy, nábytku a podobných odvětví vyzývá lidi, aby šetřili a zbytečně neplýtvali. Což znamená, že si nemusíte každý týden kupovat nové oblečení a to starší vyhazovat, když ještě není obnošení. Stejně tak to znamená, že nemusíte po třech letech kompletně měnit nábytek, protože se změnil váš vkus a líbí se vám teď zase něco jiného. Udržitelnost znamená nakupovat s rozumem a snažit se používat dané věci co nejdéle.
Naléhání designérů
Vždy, když se v Itálii konají týdny designu, módy a tak dále, je to celosvětová událost. V posledních dvou letech se i zde stává udržitelnost velkým tématem a ukázalo se to hned v prvním pocovidovém roce. Jako by si designéři v průběhu pandemie ještě naléhavěji uvědomili, že právě otázka plýtvání je velmi palčivá.
Není žádným tajemstvím, že při výrobě oblečení se spotřebovává neuvěřitelné množství vody. Oblečení se pak vyhazuje a hromadí se na skládkách. Přitom by ho lidé mohli dál nosit, kdyby chtěli. Podobné je to i s výrobou nábytku – velké řetězce chrlí spousty kusů nábytku, kácejí se kvůli tomu obří plochy lesů, a lidé neváhají po pár letech nábytek vyhodit, zlikvidovat a koupit si nový.
Ukázka pokroku
Rok 2022 ukázal, že to jde i jinak. Slavný týden designu Salone del Mobile se v Itálii dva roky po sobě nekonal, protože svět zachvátil Covid-19. Když konečně proběhl, nešlo jen o udržitelnost, ale i o ukázku pokroku a toho, že to jde dělat jinak. Zúčastnilo se ho přes 2 000 vystavovatelů, kteří prezentovali nejen různé doplňky do domácností, ale také různé typy koupelen, kuchyní nebo třeba i kanceláří. Ukázali se tam výrobci automobilů nebo třeba designér z Česka pracující s českým křišťálem. Jedno měla ale většina z nich společné – dívali se do budoucnosti a ukazovali, jaký může svět už brzy být.
Ekologičtěji
Designéři se nám neustále snaží ukazovat, že i nejluxusnější výrobky, nejnovější móda, nové automobily nebo technologie používané v domácnostech mohou být ekologičtější. Když lidé budou chtít a bude poptávka, bude i nabídka.
Ekologie je velkým tématem, takže poptávka začíná být čím dál větší. A lidé už netouží jen po neotřelosti a luxusu (nebo naopak po nízkých cenách a nízké kvalitě), ale při nákupech se dívají i na to, jak výrobek vznikal, zda byla výroba ekologická a jak bude probíhat jeho následná likvidace, až doslouží. To vše je při nákupu důležité zvážit. A řada lidí už to dělá, což je skvělé.
Přečtěte si také Jak vybrat konferenční stolek? nebo Praktické dekorace, které ozdobí váš domov